آرت بلاک یا مه گرفتگی ذهنی

 

آرت بلاک ممکنه برای هر هنرمند یا هر کسی که کار خلاقانه تولید می کنه پیش بیاد.یعنی ذهن فرد برای مدتی دچارمه گرفتگی می شه و هیچ ایده ایی به ذهنش نمی رسه که اون رو بتونه به عنوان جواب حل مساله ارایه بده که حالا می تونه دلیلش وجود استرس یا کمبود زمان ، کمالگرایی ، ترس از قضاوت شدن ، اعتماد به نفس پایین ، ناشناخته بودن و عدم آگاهی کافی نسبت به اون مساله ، مقایسه کردن ایده های خودش با نمونه آثار افراد حرفه ایی تر از خودش و ... باشه.

حالا اگر دچار آرت بلاک شدیم چه کار کنیم که ازش بیرون بیایم؟

ذهن هنرمند باید مثل چشمه همیشه در حال جوشیدن و تولید ایده باشه. ایده های خلاقانه که حاصل ربط دادن چند تا چیز کنار هم که معنی قابل فهمی رو ایجاد کنه یا یه نگاهی نو و متفاوت رو به جهان عرضه کنه که تا بحال دیده و شنیده نشده . بگذریم . حالا می خوام چند راه حل برای مواقعی که دچار آرت بلاک می شیم

رو با شما به اشتراک بذارم که خودم ازشون خیلی بهره می برم :

  • دیدن عکس ، طراحی ، نقاشی ، مجسمه ، فیلم یا بازی که بتونه ایده یا انگیزه ی عملی کردن کار مشابه رو بده .
  • گوش کردن به موسیقی ایی که به حال و هوای کاری که می خوایم خلق کنیم نزدیک باشه.اگر هم نزدیک نبود مهم نیست چون ذات موسیقی اینه که در ذهن تصویر ایجاد می کنه بنابراین بازهم حرکت رو به جلویی محسوب می شه.
  • ( نوشتن بسیار ). آزاد نویسی یکی از راه هایی هست که باعث سیال شدن ذهن می شه . بلاک شده ذهن در واقع گیر کردن به حرف، احساس یا دیتایی هست که جلوی سیالیت ذهن رو گرفته و نوشتن می تونه راه خوبی برای خارج کردن تنش ها و بلاک های ذهنی باشه. آزاد نویسی در اصل نوشتن به مثابه پر کردن صفحه س بدون اینکه در روند نوشتن توقف داشته باشیم و اونها رو قضاوت کنیم .این روش می تونه برای همه ی کسانی که کار حل مساله و کار خلاقانه انجام میدن مفید باشه و فقط مختص آرتیست ها نیست.
توصیه می کنم برای آزاد نویسی حتما از قلم و کاغذ استفاده کنین چون تایپ کردن اون معجزه ی ارتباط فیزیکی و صمیمیت قلم و کاغذ رو نداره و ناخودآگاهمون راحت تر می تونه برون ریزی کنه تا با ابزار دیجیتال. به شخصه از ابزار دیجیتال برای ثبت و اجرای نهایی ایده استفاده می کنم .

بعد از آزاد نویسی ( در مورد نوشتن همه چیزهایی که ذهنتون رو مشغول کرده ) شروع کنید به نوشتن در مورد مساله ایی که باید حلش کنید و براش چندین ایده پیدا کنین. فراموش نکنین در این مرحله شما هنوز ایده رو در خودآگاهتون نگه داشتید. با نوشتن یواش یواش وارد نا خودآگاهتون می شه و ناخودآگاه شروع به بررسی و پیدا کردن جواب می کنه حتی در خواب. پس بهش زمان بدید تا از انبار ناخودآگاه چیزی که خواستید رو مهیا کنه مثل دیجیکالا :)

در مورد چیزی که باید خلق کنید بنویسید. اینکه چه خصوصیاتی داره؟ مخاطبش چه کسانی هستن؟ شبیهش رو کجاها دیدید؟ و ....

  • بعد از نوشتن ، شروع کنین به کشیدن. با ساده ترین فرمها و خطها و ابزارها.اگر هنوز ذهنتون به ثبات و تمرکز نرسیده که روی موضوع مشخص کار کنه ، باز هم به روش طراحی آزاد ( مثل آزاد نویسی )، شروع به کشیدن تصاویر بند انگشتی Thumbnail کنین .
توصیه می کنم برای اینکه زودتر انسجام و تمرکز ذهنتون رو برگردونید مخصوصا اگر به عنوان یکی از اعضای تیم فعالیت می کنین و دیگران منتظر کار شما هستن تا وظیفه شون رو انجام بدن ( مدل سازی که منتظر کانسپت های همکارشه ) حتما از اپلیکشنهای پومورادو استفاده کنید که هر 25 دقیقه براتون تایمر می گیره و در این دد لاین های 25 دقیقه ایی می تونه تا جایی که می تونید ایده بدید و تامبنیل بزنید.بعدش 5 دقیقه استراحت کنید.

اپلیکشن پومورادو

دوتا پومورادو خودتون رو مجبور کنید که مثلا به 50 ایده ی متفاوت برسید. ضرب الاجل ها باعث تمرکز می شن و ذهن شفاف و همگرا می شه و وقت پرسه زدن نداره .بناراین به سرعت ذهن اضافه می کنه که باعث افتادن در ریل خلاقیت می شه.(خلاقیت با ریتم و شتاب سریع ذهن ارتباط نزدیک داره و سرعت گرفتن ذهن باعث اتصال دو نیمکره ی چپ و راست مغز می شه).

در این ویدیو به صورت عملی نشون دادم که چه طور می شه در دو تا 25 دقیقه چندین ایده تولید کرد که بعدا هر کدومشون رو میشه پیشرفت داد و حتی ممکنه خوراکی باشن برای پروژه ی بعدی:

ویدیوی تولید ایده

حالا به احتمال زیاد از آرت بلاک دراومده باشید و دوباره ذهنتون روون و شاد شده باشه.

دقت کنید که روحیه ی ما خیلی با خلاقیت و عملگرایی و تولیدی بودنمون در ارتباطه . هر چقدر خودمون رو شاد و پویا و ریتم بالا نگه دایم آدم خلاقتر و پروداکتیو تری هستیم و هر چقدر نا امید و افسرده باشیم ذهنمون بازدهی کمتری داره و کمتر عملگرا و مفید خواهیم بود.

بنابراین تفریح و استراحت و خواب کافی رو هم برای خلاق نگه داشتن ذهنمون نباید فراموش کنیم.

 

با لایک زدن و کامنت گذاشتنون باعث می شید این مقاله به دست افراد بیشتری برسه و شاید مشکل اونها رو حل کنه . ممنون از توجه تون :)

از من حمایت کنید