در این مقاله می خوام از اهمیت طراحی پوز یا (gesture drawing) که به شدت در زمینه ی انیمیشن و کامیک و مانگا مورد استفاده قرار داده می شه بگم چون در بیشتر موارد نیازه که خیلی از اکت ها و حس ها رو با زبان بدن نشون بدیم . بنابراین متوجه می شیم که داشتن ذهن و دست قوی در طراحی برای کشیدن کاراکترها و حیوانات در پوزهای مختلف با آناتومی درست چقدر می تونه مهم و اساسی باشه و سالیان سال زمان می بره تا به پختگی لازم برای طراحی ذهنی با فیگور و پرسپکتیو قوی برسیم.

حالا می خوام راه هایی رو معرفی کنم برای :

1- یادگیری روزمره و مطالعه ی دقیق فرمها و تحلیلشون تا حدی که بشه اونها رو درونی کرد و از بر کشید.

2- وقتهایی که کار باید در زمان کم ولی دقیق انجام بشه ( کار سرعتی صنعتی باشه)

آرتیستهای داستانگو باید کمی از بازیگری و زبان بدن سر در بیارن تا بتونن پوز های باور پذیر با حس درست رو به وجود بیارن و این با زیاد دیدن زندگی روزمره و طراحی از پوزهای کاراکترهای درون فیلم حاصل می شه به علاوه ی خوندن مطالبی از روانشناسی و بازیگری و سینما و دوربین ها و ....

اینکه چه اتفاقی در درون کاراکتر می افته که باعث قرار گیری اندامهای بدن طوری قرار بگیرن که ما حس غم و ناراحتی یا خوشحالی و رضایت یا ترس رو با دیدن بدن کاراکتر به شکل فول بادی درک کنیم.

همون طور که می دونیم ، طراحی و شناخت آناتومی موجودات یک علمه و باید حداقل بیسیک اون رو بلد بود تا با کشییدن فرمها و حجمهای درست و سالم ، بتونیم به صورت ذهنی ، فیگور هایی با حالتهای مختلف ، در فضای سه بعدی ذهنمون ایجاد کنیم که درست و منطقی و باور پذیر باشن که رسیدن به این هدف، نیاز به تمرین زیادی داره.

یکی از راه های تمرین هر روزه ی طراح ها ، طراحی از روی مدل زنده یا از روی عکس هست که خوب محدودیت هایی داره. مثلا طراحی از روی عکس محدوده چون نمی شه از زاویه ی دیگه همون پوز رو کشید. مثلا نمی شه همون پوز رو از بالای سر کاراکتر دید و تغییر نما و زاویه دوربین داشت . در مدل زنده هم تا حدودی محدودیت هایی وجود داره. برای همین آدمک های چوبی ایی ساخته شدن که بشه دست و پا و سر و بدنشون رو تکون داد و از زوایای مختلف تحلیل و طراحی شون کرد بدون اینکه فرم و حجمشون رو در نماهای پرسپکتیو دار و پیچیده از دست بدن و سالمشون ، تغییر کنه.

Movable PVC Action Figures

Movable PVC Action Figures

 

برای این کار اکشن فیگورهای قابل حرکت حرفه ایی ایی در بازار جهانی هست که به اسم (Body Kun و Body Chan) شناخته می شن که علاوه بر اینکه اجزاری بدنشون رو می تونید در حالتهای مختلفی قرار بدید تا پوز مورد نظرتون رو بگیرن ، ابزار هایی هم دارن مثل انواع اسلحه و شمشیر که به شدت برای داستانگویی برای داستانهای اکشن پر کاربرده. ولی قیمت بالایی هم دارن. مثلا الان قیمتشون حول وحوش 200 یورو هست.

حالا اگه تهیه ی این اشکن فیگورها مقدور نیست ، عوضش اپ های پولی و رایگان خوبی هست که می تونه هم برای افرادی که تازه طراحی رو شروع کردن و حتی برای افراد طراح حرفه ایی مورد استفاده های زیادی بگیرن . چند تاشون رو که خودم تست کردم رو اینجا براتون معرفی می کنم.

اپ های اندرویدی :

یکی از اونها که به نظرم خیلی کامل میاد و دقیق و البته پولی(ARTPOSE PRO) هست که هم روی گوگل پلی

و هم روی(App Store) و حتی نسخع ی دسکتاپش که اون هم پولیه روی پلتفرم ( STEAM) قابل دانلود کردنه.

تصاویری از امکانات اپ Artpose pro

تصاویری از امکانات اپ Artpose pro

اپ های زیادی برای داشتن مدل های سه بعدی وجود داره که اکثرا F2P هستن و معمولا یکی یا دوتا از کاراکترها و امکاناتشون باز هستن و بقیه رو باید پول بدید و آنلاک کنید. مخصوصا با استایل انیمه اپ های زیادی با یک سرچ ساده می تونید پیدا کنید.

از بین همه ی اونهایی که دانلود کردم و تست کردم اپ pose max هم بهتر بود و هم از نظر درآمد زایی برای یوزر به صرفه تره چون گاهی تبلیغ براش میاد که می تونه ببنده تش وقتهایی که به اینترنت وصله. ولی همه چیز داره . از پوزهای آماده گرفته تا فول بادی مرد و زن با چند تا انیمیشن پر کاربرد که می تونید توی هر فریمی که لازم دارید پاوز کنید و از روش مطالعه و طراحی کنید یا همون رو اسکرین شات بگیرید و توی اون پلن کمیکی که براش تعیین کردید ببرید و مثل نرم افزار (CLIP STUDO) به عنوان (BASE MESH)

ازش استفاده کنید و کاراکتر داستانتون رو با طراحی کردن روش سوار کنید.

در نرم افزار (CLIP STUDIO) به طور دیفالت ، همین امکانات کاراکتر و اشیا سه بعدی درش وجود داره که به سرعت و دقت آرتیست طراح کمک کنه تا سرعت تولید مانگا یا کمیک و یا انیمیشن افزایش پیدا کنه. پس اصلا قکر نکنید این کار یک تقلبه یا تنبل بازیه یا برای آماتورهاست ، نه این ابزار ساخته شدن که وقت آرتیست برای پروسس کردن تولید یک پوز ساده ی کاراکتر مصرف نشه و به جاش دقت و سرعت تولید بالاتر بره با پیش فرض اینکه طراح به طور ذهنی هم می تونه در فضای س بعدی ذهنش مدل با پوزهای مختلف طراحی کنه.

پس اگر با نرم افزارهایی بجز کلیپ استودیو کار می کنید یا با مداد روی کاغذ کار می کنید این اپ می تونه بهتون کمک کنه که هم پوزها و روابط دست و پا و سر رو در پرسپکتیو و زوایای سخت بهتر درک کنید و هم اگه پوزی که کشیدید رو با مدل سه بعدی چک کنید که اگه درست از آب درنیومده ، اشکالاتش رو با مقایسه با مدل سه بعدی برطرف کنید.

ورژن اندروید اپ (POSE MAX) رو می تونید به طور رایگان از گوگل پلی دانلود کنید . ورژن IOS رو من پیدا نکردم.

یکی دیگه از اپ های خیلی خوب برای مطالعه ی پوز با مدل انیمه یی و ماهیچه ایی اپ ایزی پوز هست که ورژن اندرویدش رو می تونید از اینجا دانلود کنید.

Easy Pose - Best Posing App

 

 

مطالعه ی پوز انگشتها می تونید از این اپ استفاده کنید .ورژن اندرویدی رو از اینجا می تونید دانلود کنید.

Hand Draw 3D Pose Tool FREE

مجیک پوزر هم یکی دیگه از اپ های مربوطه س که باید حتما Login کنید تا اجازه بده به آیتم هاش دسترسی داشته باشید که ورژن اندرویدیش رو به صورت رایگان می تونید از اینجا دانلود کنید.

Magic Poser

اپهای مدل های حیوانی که کاربردی هستن

اپهای مدل های حیوانی که کاربردی هستن

 

 

خوب حالا چند تا اپ مربوطه برای Ios داران :

اپ خیلی خوب Easy Pose -Best Posing App

Pose 3D Tool

 

Handy Art Reference Tool

اپهای زیادی تولید شدن ولی من سعی کردم کاربردی ترین ها رو معرفی کنم که در وقت برای جستجو صرفه جویی بشه. اگر وقتش رو داشتید بگردید ممکنه بتونید اپ های بهتری هم پیدا کنید.

ممنون که تا اینجا همراه بودید. امیدوارم این مقاله یا یافته ها براتون راه گشا بوده باشه.

اگر دوست داشتید به طور عملی طریقه ی استفاده از بعضی از این اپ ها رو ببیند ، می تونید کانال یوتیوبم رو دنبال کنید.به زودی براش ویدیویی درست می کنم و در کانال قرار می دم.

آدرس کانال یوتیوبم

آدرس پیج اینستاگرامم

با لایک و کامنت هاتون باعث می شید این مقاله به دست افراد بیشتری برسه و ممکنه گره از کارشون باز کنه :)

 

از من حمایت کنید