حتما برای پروژه ایی که در دست ساخت دارین دنبال پیدا کردن آرتیست مناسب گشتید و تجربه کردید که گاهی ممکنه از عملکرد اون آرتیست راضی نبوده باشید یا اون فرد وسط پروژه قصد ترک همکاری می گیره و دردسرهای دوباره دنبال آرتیست جدید گشتن و ...

در این مقاله به سوال های متداولی که به نظرم می تونن مهم باشن جواب دادم که با هم بررسی شون

می کنیم.

1-آیا آرتیستی که نمونه کار خفن داره همونیه که می تونه پروژه مونو به عرش ببره؟

دیدن نمونه کارهای آرتیستها بخشی از پروسه ی تصمیم گیری برای کارسپاری چه به صورت فریلنسری و چه به صورت استخدام در محل هست ولی بخش مهمتر ، اخلاق و تعهد و نوع تعامل با تیم و پروژه ی شماست . اینکه در شرایط سخت و پیچیده آیا می تونه مدیریت صحیحی داشته باشه و مسایل رو حل کنه؟مثلا اگر نمی دونه فلان Asset رو چه طور باید بزنه آیا می ره که یادش بگیره ؟آیا می تونه به موقع پاسخگوی نیاز تیم باشه و کاررو سر وقت و با تمرکز تحویل بده؟بعضی آرتیستها کار خفن می کنن ولی نمی شه باهاشون تعامل راحتی داشت.این بسته به انتخاب صاحب پروژه ست که ریسک انتخابش رو تمام و کمال بپذیره.

2- آرتیستها کم هستن ، از کجا آرتیست پیدا کنیم؟

در دورانی که شبکه های اجتماعی دسترسی به خیلی از افراد رو راحت کرده ، می شه با یک سرچ ساده به خیلی از آرتیستهای وطنی و غیر وطنی دسترسی داشت. از کجا ؟ از INSTAGRAM که در دسترس ترین شبکه ی اجتماعی محسوب می شه و خیلی از آرتیستهای معروف و غیر معروف اونجا کارهاشون رو قرار می دن.

از سایت ARTSTATION.COM که یک سایت حرفه ایی و جهانیه که آرتیستهای زیادی مخصوصا در زمینه ی گیم و انیمیشن کارهای شخصی و تجاری شون رو به عنوان پرتفولیوی حرفه ایی اونجا قرار می دن .

از سایت ایرانی CGNATION.IR که آرتیستهای وطنی دوبعدی وسه بعدی کارهاشون رو به نمایش می ذارن.

دیگه از کجا ؟ روش دیگه برای پیدا کردن آرتیست آگهی دادن در بعضی گروه های تلگرامی یا اگر در فیلد گیم

دنبال آرتیست متخصــــــــص گیــــــــم می گردید می تونید شرح حال پــــروژه تون رو در سایت GAMEJOBS.IR

ثبت آگهی کنید تا جویندگان کار خودشون به سراغتون بیان و نمونه کارهاشون رو براتون بفرستن.

یا از مدیرهای شرکتها برای پیدا کردن نیرو کمک بخواید و یا از همکاران برنامه نویس یا آرتیست برای معرفی فرد مورد نظرتون پرس و جو کنید.

3- آیا آرتیستها انواع دارن؟

بله انواع دارن. چون تایپ شخصیت متفاوتی دارن و شما به عنوان صاحب پروژه باید اطلاعات سر دستی ایی هم از تایپ های شخصیتی شناخته شده داشته باشید که بدونید با چه کسی چه طور باید تعامل کنیددر MBTI و یه سایت خوب دیگه برای دونستن تیپ های شخصیتی برای اینکه از انتخابتون برای پست مناسب افراد مطمئن بشد سایت TESTOTYPE.COM

مثلا : آرتیست منظم و مدیر داریم ،آرتیست برنامه ریز داریم، آرتیست با روحیه ی کارآفرینی داریم ، آرتیست حامی داریم ... مثل همه ی شغل های دیگه هر کسی پس زمینه ی فکری و شخصیتی خاصی داره که باید اون ویژگی ها رو هم در نظر بگیرید که می تونید از خود فرد بخواید که بگه تایپش کدومه یا ازش بخواید تست بزنه اگه پروژه ی بلند مدت می خواید باهاش کار کنید.

باید ببینید بجز کار آرتیست ، کدوم ویژگی ها براتون قابل تحمل یا پذیرفتنی هست .همه ی آدمها نمی تونن همه ی صفات خوب رو باهم داشته باشن.بعضی آرتیستها بدقولن ، تنبلن ، فراموش کارن ، بد دهنن یا بی نظمن و .... به هر حال باید آمادگی خصوصیت های منفی شون رو هم داشته باشید و فردی رو به کار بگیرید که کمتر با این خصوصیت های بدشون به مشکل می خورید.

4-چرا دستمزد آرتیستها با هم فرق می کنه ؟

بسته به تجربیات و سابقه ی فعالیت و فیلدی که آرتیست توش فعالیت می کنه (گیم یا انیمیشن یا موشن گرافیکس ....) دستمزد ها متنوع هستن ، همون طور که کیفیت ها متنوع هستن ، همون طور که سرعت انجام کارها متنوع هستن . بعضی ها کند کار می کنن و با وسواس زیاد و بعضی ها هم مثل پرینتر سریع کار می کنن حالا اونقدرا هم دیتیل و دقت نداشت هم نداشت. بنابراین این سه رکن اصلی رو در نظر بگیرید

( سرعت ، کیفیت ، هزینه ) هر سه تای اینها با هم نشدنیه بنابراین بر اساس چیزی که براتون ارجح تره از آرتیست مورد نظر قیمت بخواید.

شاید فکر کنید چرا قیمتی که بعضی آرتیستها میدن فضاییه ؟ این بخش بیشتر برای آرتیستهایی که فریلنسر هستن صدق می کنه : چون فرد فریلنسر مسئول تهیه ی همه ی مایحتاج کارش هست . از سیستم و کارت گرافیک تا سینتیک یا تبلت قلم نوری و حتی هزینه ی اینترنت و محل کار و آب و برق و...
مشخصه که برای تهیه و نگهداری همه ی اینها باید بتونه هزینه هاش رو دربیاره تا بتونه به فعالیتش ادامه بده و این خیلی فرق داره با شرایط آرتیستی که در محل شرکت کار می کنه و نگران خرابی دستگاه یا پول اینترنت و آب و برق نیست و فقط خروجی آرت دادن از وظایفش هست و استرس کمتری رو متحمل می شه از نظر اقتصادی.

5-برای انتخاب کار آرتیست ، بیشتر به پروژه های تجاریش توجه کنیم یا کارهای شخصیش؟

آرتیستها هم به عنوان یک فرد شاغل ، خیلی وقتها کارهایی رو انجام میدن که شاید خیلی هم علاقه ایی به انجامش نداشتن و برای امرار معاش تن به انجامش دادن ( در نمونه های وطنی ) .بنابراین اگر فرد باهوشی باشید به کارهایی که دلی و شخصی انجام داده بیشتر بها می دید. حالا چرا ؟ چون از سبک فکری اون آرتیست میاد و بهش Passion داره و این گرایش تاحدی ممکنه باشه که اطلاعاتی در اون زمینه در طی زمان کسب کرده مثلا کسی که علاقه به کشیدن روبوت داره و بیشتر کارهای دلیش به این سمت گرایش داره ، برای پروژه ی بازی ایی که درونش پر از روبوت های مختلف هست مناسب تره تا کسی که فقط پرتره کار کرده. پس برای انتخاب فرد مورد نظر فقط صرف اینکه طرف طراحی خوبی داره یا مدل ساز خوبیه اکتفا نباید کرد. برای پروژه های بلند مدت خیلی واجبه که آرتیستی که انتخاب می شه گرایش و اشتیاق درونی به اون کار داشته باشه تا اینکه فقط یه اجرا کار صرف باشه و برای امرار معاشش وارد پروژه شده.پس خط فکری آرتیست رو هم در نظر بگیرید.

کاری رو که آدم بهش گرایش و میل شدید داره باعث می شه سختی های راه براش آسون بشن.

6- تجربه داشتن آرتیست مهمتره یا استعداد و یادگیری ؟

این بستگی به خود اون آرتیست داره . در موارد پروژه های خارجی معمولا آرتیستها تخصص گرا تر هستن . مثلا یه آرتیست تخصصش فقط طراحی لباسه یا کارش فقط مدل کردن کفش کاراکترهاست چون در تیم های خیلی بزرگی فعالیت می کنن. در ایران که ما همچین تیمهای خیلی بزرگ و تخصص گرایی نداریم استعداد یادگیری آرتیست از اهمیت زیادی می تونه برخوردار بشه. مثلا برای یک تیم سه نفره ی مستقل بازی سازی بخاطر کمبود منابع مالی و نیروی انسانی ، شاید آرتیست تیم مجبور باشه انیمیت کردن و جلوه های بصری و خیلی چیزهای دیگه رو یاد بگیره در مسیر ساخت بازی. بنابراین انتخاب فردی که با یادگیری چیزهای جدید مشکلی نداره ، ارجحیت پیدا می کنه چون این فرد باید ریسک های ندانستن و حل مسئله ی زیادی رو بر عهده بگیره و جا نزنه و از اون مهمتر پروژه هایی که چیزی برای کشف کردن و یادگرفتن نداشته باشن کمتر می تونن اشتیاق برای انجام اون کار رو در آرتیست زنده نگهدارن.بنابراین خلاقیت و حل مسئله در پروژه می تونه میل انجام اون رو زنده نگهداره.

7-چی کار کنیم آرتیستمون روی پروژه متمرکز بمونه و اگه پیشنهاد بهتری بهش شد نذاره بره؟

شاید بشه گفت یکی از دلیل های مهم ماندگاری افراد در پروژه ها چیزی بالاتر از بحث مالی برای امرار معاش باشه. پول در آوردن برای امرار معاش رکن اصلی هر شغلیه ولی چیز عمیقتری هم باید باشه که باعث ادامه ی مسیر بشه. دلیل والاتری که اون کار رو برای هر دولوپری با ارزشتر کنه . مثل معروف شدن اون پروژه اگه تمومش کنن ( آینده دار بودنش ) ، کاری باشه که همیشه آرزو داشته انجامش بده ، با انجام دادنش به آرتیست پخته تری تبدیل می شه ( ارزش های معنوی ماندگار).که البته این ها رو صاحب کار نباید وعده بده مثل اینکه با کار ما دیده می شی یا رزومه ی خوبی برات میشه پس پول کمتری بهت میدیم و این ارزش معنوی واسه تو.چون در عصر دیجیتال هر فردی خودش یه رسانه س و نیازی به دیده شدن نداره شاید چون دغدغه ی مهم بعد از اون ارزش معنوی ، تامین مخارج زندگیه که با اوضاع گرونی اخیر شاید تمام قد جلوی بقیه ارزشهای معنوی بیاسته و حرف اول رو بزنه.یه بخشیش می تونه دادن پاداش باشه ، درصدی از سهم بازی علاوه بر دستمزد و مشارکتهای بیشتر... باز هم بهترین راه حل برای راضی نگهداشتن اون آرتیست یا آرتیستها بسته به شرایط و موقعیت صاحب پروژه ست و نکته ی مهم دیگه می تونه نحوه ی رفتار و تعامل با نیرو ها باشه. اگر فقط به عنوان یک ابزار برای رفع نیاز پروژه بهشون نگاه نشه و حس تعلق خاطر رو در اونها ایجاد کنن. اینکه به عنوان لیدر یا صاحب پروژه در صدد رفع مشکلات ذهنی و معیشتی هوشمندانه ی نیروها باشید هم نکته ی قابل تاملی هست که می تونه باعث وفاداری به تیم و پروژه بشه.

احتمال اینکه حتی اگر شرکتی دستمزد یا مزایای بیشتری بده و شما نیروتون رو از دست بدید کمتر می شه و این بستگی به ارزشی داره که شما ایجاد می کنید که قابل رقابت با دیگر رقبای شرکتی تون نیست.

8-از کجا بفهمیم که آرتیست تیممون آدم با انگیزه اییه که تا ته پروژه باهامون می مونه؟

با پرسیدن و حتی گاهی مستقیم نپرسیدن ولی زیر نظر داشتن در محل کار یا در شبکه اجتماعی می شه تا حدودی فهمید . آیا اهل کتاب خوندن و حل مشکلات هست یا همش در حال ناله و ناامیدیه. داشتن روحیه ی مشارکت و مثبت و پیدا کردن راه حل منطقی کاشفانه از ویژگی های مهمیه که می تونه موتور پیش برنده ی پروژه و حتی کمک به دیگر اعضای تیم باشه و بنابراین شخصیت و روحیه ی آرتیست انتخابی هم مهمه که با معاشرت و در طی زمان میشه بهش پی برد و بخشی هم از گفته های کسانی که اون فرد مشخص رو می شناسن.باز هم بحث تعهد داشتن مطرح میشه که متعهد ترین افراد هم اگه زمین بازی ( به پروژ ه ایی که دعوت شدن ) مشکلات حل نشدنیی ایی داشته باشه نمی تونن برای طولانی مدت خدمت کنن.بنابراین بخشی از این به میزبان و تیم برمی گرده که چه طور با اون آرتیست تا کردن که رفت یا که دوس داشت بمونه ...

9-آرتیست خانوم با آقا فرق داره؟

در عملکرد و خروجی، می تونن فرق نداشته باشن و خوب تنوع آرتیست و کیفیت کارها زیاده ولی در موارد تعاملی می تونن کمی متفاوت تر باشن. مثلا ممکنه آرتیستهای خانوم خوش قولتر باشن یا کار رو با دقت بیشتری انجام بدن یا آرتیستهای آقا خیلی راحت تر پروژه رو قبول کنن و با اعضای تیم راحت تر جوین بشن.همه ی اینها بستگی های زیادی داره و نمی شه تعمیمش داد.چیزی که من اینجا لازم می دونم از تجربیاتم بگم بحث دستمزده که نمی دونم طبق کدوم قانون نا نوشته ایی به خانومها حتی با کیفیت بهتر از یک آرتیست مرد دستمزد کمتری می دن با اینکه خروجی کار باید قیمت گذاری بشه نه اینکه چه جنسیتی انجامش داده که جای تامل داره ! به هر حال انتخاب انجام دهنده ی پروژه تون رو هم باید طبق شرایط و توانایی اون آرتیست ، تصمیم گرفته بشه تا اینکه فقط جنسیت فرد مهم باشه ( که البته ممکنه در نحوه ی تعامل تاثیر گذار باشه بخاطر روحیه ی حساس تر خانومها )

10- آرتیست فریلنسرش بهتره یا کارمندش؟

این هم بسته به شرایط مالی ، مکانی و پروژه تون داره. در سایتهای کاریابی فریلنسری جا انداختن که بخاطر اینکه شما می تونید در هزینه ی داشتن محل کار و سیستم برای شرکتتون صرفه جویی کنید و آرتیست فریلنسر رو به خدمت بگیرید که ارزونتر براتون در میاد تا کسی که میاد و کارمند شما می شه و باید دستمزد ماهانه و بیمه و هزینه سربار شرکت و سیستمها رو هم بپردارید. غافل از اینکه همه ی این هزینه ها خواه ناخواه گردن اون آرتیست فریلنسر هست و توقع نداشته باشید در حد مفت براتون کار با کیفیت بزنه. و خوب فردی که فریلنسره و دور کاری می کنه شاید برای پروژه ایی که نیاز به چک شدن های مدام داره مناسب نباشه و خوب بخاطر اختلاف مسافت، قطعی برق ، اختلال در اینترنت و خیلی مسایل دیگه ممکنه سرعت روند به نتیجه رسیدن کار کند تر از زمانی باشه که آرتیست در محل کار حضور داره و حضوری و آنی فید بک ها رو اعمال می کنه و می شه روند کار رو از نزدیک نظارت کرد. بنابرین هر کدوم مزایا و معایب خودشون رو دارن که همه ی اینها بستگی به تشخیص و صلاحدید صاحب پروژه داره که چه فردی و با چه ویژگی و با چه شرایطی (فریلنسر یا کارمندی و حضوری ) می تونه جوابگوی نیاز پروژه ش باشه.

بنابراین تا اینجا متوجه شدیم برای انتخاب باید خیلی چیزها رو در نظر بگیریم که انتخاب مناسبی رو انجام داده باشیم و پول و زمان مون رو درست مدیریت کنیم. البته همه ی اینها در عمل بیشتر آموزنده خواهد بود و تا انتخاب اشتباه رو تجربه نکرده باشید ، متوجه انتخاب درست و مناسب نخواهید شد.

 

  • بهترین انتخاب ، متناسب ترین انتخاب با شرایط و خواسته های شماست.

 

اگر سوالی دارید که جوابش رو در این مقاله پیدا نکردید و من می تونستم جواب براش داشته باشم لطفا همین زیر کامنت بذارید.حتما جواب می دم.

با لایک و کامنت هاتون می تونید کمک کنید تا این مقاله به دست خیلی افراد دیگه که ممکنه جواب این سوالها براشون راه گشا باشه برسه.ممنون :)

 

از من حمایت کنید